وبلاگ روستای ده برآفتاب

وبلاگ روستای سادات ده برآفتاب

وبلاگ روستای ده برآفتاب

وبلاگ روستای سادات ده برآفتاب

سیمای روستا

توزیع مراکز مسکونی در برابر مزارع و اماکن عمومی‌ده:


روستا در قسمت منتهی اله شمالی مزارع قرار گرفته به گونه ای که نهر آب مزروعی در قسمت جنوبی روستا و متّصل به خیابان اصلی که در منتهی الیه قسمت جنوبی روستا کشیده شده است قرار گرفته و شکل روستا از لحاظ تقسیم بندی اشکال سکونت بصورت خطی است و ما بین دو جاده آسفالته یاسوج به سی سخت و جاده اصلی روستا قرار گرفته و اگر چه نظم دقیقی بر نقشه ده حاکم نیست امّا در وسط هر دو ردیف منازل مسکونی کوچه ای وجود دارد که خیابان روستا را به جاده آسفالته متّصل میکند. اگر از طرف شرق به روستا وارد شویم حدود ۳۰۰ متر مانده به اولّین منزل مسکونی جاده ای بطرف جنوب از خیابان اصلی جدا می‌شود و در حدود ۷۰۰ متر به طرف جنوب به قبرستان و گلزار شهدای روستا متصّل می‌شود و در حدود ۳۰ متری جنوب شرقی گلزار شهداء غسلخانه احداث گردیده است. بوسیله آب لوله کشی، آب آن تأمین می‌شود و دارای امکاناتی از قبیل آبگرمکن و دشتشویی می‌باشد و دارای دو اتاق، دو عدد سکو، آبگرمکن و توالت می‌باشد و مجموعاً در ۱۲۰ متر زیربنا احداث شده است . بعد از گذشتن از چهارمین حیاط به ساختمان مدرسه راهنمایی می‌رسیم که دارای یک حیاط بزرگ باساخت می‌باشد که در وسط آن زمین آسفالته ورزش قرار گرفته و دارای هشت کلاس درس – دفتر آموزشگاه – آزمایشگاه و دو عدد توالت می‌باشد. 

  

دیوارهای ساختمان از سنگ ساخته شده است که در قسمت شمالی حیاط قرارگرفته و چند درخت( ۹ درخت) بلوط در حیاط مدرسه وجود دارد . بعد از مدرسه راهنمایی در کنار آن مدرسه ابتدایی روستا ساخته شده است. اگر ازمدرسه ابتدایی روستا با گذشتن از سه کوچه به طرف غرب روستا حرکت کنیم در کنار جاده و نهر آب ساختمانی بچشم می‌خورد که با سنگ نما جلب توجّه می‌کند و دارای ۵۰۰ متر زیر بناست و این ساختمان حسینیه ی شهدای ده‌برآفتاب نام دارد که به همّت اهالی روستا در سال ۶۹ کار ساخت آن باتمام رسیده است و درون ساختمان تا ارتفاع ۷۰ سانتی متر سنگ نماست. با کف پوش موزائیک و دیوارها و سقف آن نیز گچ کاری شده است و تعداد ۵ پنکه سقفی در آن کار گذاشته شده است. فونداسیون اصلی ساختمان فلزی است و دیوارهای آن با بلوک سیمانی و سقف آن بوسیله آجر ساخته شده است. دارای یک زیر زمین و یک اتاق آبدارخانه نیمه تمام می‌باشد وبه تازگی حسینیه ای مجزا برای بانوان ساخته شده است که در کنار ساختمان اصلی حسینیه واقع گردیده است ودر حال تکمیل شدن می باشد.


در روبروی ضلع غربی حسینیه و بالاتر از جاده اصلی روستا ساختمانی با دیوارهای آجرنما نمایان است که ساختمان مسجد روستا است. که در جای مسجد قبلی روستا احداث می‌گردد. که بدلیل قدیمی‌بودن و ظرفیت کم مسجد قبلی، ساختمان جدید احداث شده است و دارای زیربنایی بالغ ۲۲۰ می باشد.اگر از این قسمت روستا که ناحیه قدیمی‌روستاست و منازل بطور نامنظم ساخته شده اند بگذریم به ساختمانی می‌رسیم که کاشی کاری روی سردر آن خود را شرکت تعاونی روستایی معرفی می‌کند که دارای دو اتاق و یک ایوان دو در چهار متر می‌باشد و و دارای یک متصّدی است .در منتهی الیه غرب روستا سه ساختمان وجود دارد که یکی متعلّق به آسیاب برقی روستاست که در پایین تر از نهر آب قرار گرفته و دیگری در پشت جاده قرار گرفته و دارای حیاطی نرده ای می‌باشد «خانه بهداشت» روستاست که دارای چهار اتاق می‌باشد و سقف آن شیروانی است و دیوارهای آن به وسیله سنگ نما ساخته شده است ودرانتها دبیرستان روستا قراردارد.

 روستا دارای یک خیابان اصلی و ۱۲ کوچه است که بصورت شمالی- جنوبی کشیده شده اند و خیابان اصلی را به جاده سی سخت متصّل می‌نماید.


راههای ارتباطی:


راه ارتباطی روستا با شهر همان جاده یاسوج به سی سخت می‌باشد که با فاصله دو کیلومتر از روستا جاده خاکی روستا از آن جدا می‌شود و این جاده با گذشتن از روستا در مسیر خود به روستاهای سرچال، گچسار، جامال و بندان در جنوب غربی ده‌برآفتاب متصّل می‌شود و نهایتاً با گذشتن ازپل فلزی که بر روی رودخانه بشار احداث شده به جاده اصلی یاسوج به اصفهان متصّل می‌شود و ارتباط روستا با دیگر نواحی منطقه بوسیله این دو جاده صورت می‌گیرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد